PENGABUNGAN BUNYI VOKAL DAN KONSONAN
Setelah murid menguasai bunyi huruf dan hubungan antara bunyi
huruf dan perkataan, murid diajar membentuk dan membaca suku kata
contohnya (ba be bi bo bu , ca ce ci co cu hingga za ze ze zi zo zu.
Kemudian murid diajar membentuk perkataan mudah dan murid diajar
mencantumkan suku kata dengan sukukata seperti bu bu, ba ba.
Seterusnya murid akan diajar kemahiran mengeja perkataan-perkataan
mudah seperti baju, saya, bola.
Kebaikan kaedah ini ialah memberi peneguhan kepada pengenalan
abjad. Manakala kelemahannya pula ialah sebenarnya kanak-kanak tidak
perlu mengenali semua abjad untuk diajar membaca. Jika mereka telah
mengenali vokal dan sebahagian konsonan yang kerap digunakan mereka
telah boleh membaca
KAEDAH FONETIK
Kaedah fonik berasaskan teori bahawa belajar membaca melibatkan
kebolehan mengenal kod (lambang), hubungan antara bunyi dan lambang
yang dilihat. Kaedah fonik ini menekankan kepada setiap bunyi-bunyi
abjad yang terdapat dalam bahasa. Setiap abjad mempunyai bunyi-bunyi
tertentu dan ada juga abjad yang mempunyai lebih daripada satu bunyi
terutama dalam bahasa Inggeris. Kanak-kanak didedahkan dengan
bunyi-bunyi vokal dan konsonan seperti:-
A = aaaa
B = beh
C = ceh
D = deh
E = eh
F = feh
G = geh
H = heh
I = iiiii
J = jeh
K = keh
L = el
M = em
N = en
O = oooo
P = peh
Q = qeh
R = rer
S = sss
T = the
U = uuuu
V = vev
W = weh
Y = yeh
Z = zez
Sambil mengajar bunyi abjad boleh juga diajar secara permulaan
bunyi perkataan seperti huruf “a” adik, abang, api dan lain-lain.
Cara pengajaran Fonik menggunakan ialah dengan mencantumkan vokal
dengan konsonan untuk membentuk perkataan. Mulakan dengan perkataan
yang pendek dan mudah dahulu serta mulakan dengan huruf vokal.
Seterusnya permulaan perkataan,akhiran perkataan,pertengahan
perkataan dan baru dimasukkan ng, ny, kh, dan sy.
Diantara kebaikan kaedah fonik ialah jika kanak-kanak telah
menguasai kesemua bunyi abjad, mereka akan boleh membaca dalam apa
jua bahasa. Bagi kaedah fonik juga kanak-kanak tidak akan tersangkut
di peringkat sukukata tertutup kerana bagi membaca sesuatu ayat
mereka harus terus membunyikan perkataan sehingga selesai satu
perkataan.
Sebaliknya, kanak-kanak yang diajar membaca berdasarkan kaedah
abjad, terutamanya di sekolah-sekolah, atau berdasarkan kaedah
pandang dan sebut , biasanya di tadika-tadika, mereka tidak dapat
membaca dalam bahasa Inggeris langsung. Walaupun menggunakan
huruf-huruf roman yang sama, mereka tidak dapat menggunakan kemahiran
membaca dalam bahasa malaysia untuk membaca dalam bahasa Inggeris
hanya kerana kaedah mengeja atau suku kata tidak serasi langsung
untuk bahasa Inggeris. Apa yang dapat dilihat di sekolah-sekolah,
mereka terpaksa menghafal-hafal perkataan inggeris dari segi ejaan
dan sebutannya. Banyak manalah yang mampu dihafal oleh kanak-anak
apatah lagi untuk mengingat maksudnya pula.
Dalam kaedah ini kanak-kanak diajar mengenal symbol iaitu huruf,
hanya mereka tidak diajar nama huruf tersebut tetapi hanya bunyi yang
dikaitkan dengan simbol tersebut. Kanak-kanak memang mengenal huruf
cuma bukan nama huruf tersebut. Nama huruf hanya diajar setelah
mereka pandai membaca sahaja.